Κυριακή 8 Ιουνίου 2025

                                        Παγκόσμια Ημέρα Ωκεανών

  


Η Παγκόσμια Ημέρα Ωκεανών γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Ιουνίου και έχει στόχο να αναδείξει τη σημασία των ωκεανών για τη ζωή στον πλανήτη και να ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με την ανάγκη προστασίας τους.

Οι ωκεανοί καλύπτουν πάνω από το 70% της επιφάνειας της Γης, παράγουν περισσότερο από το μισό οξυγόνο που αναπνέουμε και αποτελούν βασική πηγή τροφής και ζωής για εκατομμύρια είδη, συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπου. Ωστόσο, απειλούνται σοβαρά από τη ρύπανση, την υπεραλίευση και την κλιματική αλλαγή.

Η ημέρα αυτή μάς καλεί:

  • να αναλογιστούμε την εξάρτησή μας από τους ωκεανούς,

  • να προωθήσουμε δράσεις για την προστασία τους,

  • να στηρίξουμε βιώσιμες πρακτικές και να μειώσουμε τη ρύπανση, ιδιαίτερα από πλαστικά.

Μήνυμα της ημέρας:
Οι ωκεανοί είναι η καρδιά του πλανήτη μας. Χρέος μας είναι να τους κρατήσουμε ζωντανούς. 



Ένα μικρό θεατρικό έργο για παιδιά Δημοτικού και Νηπειαγωγείου με τίτλο:

«Η Φωνή του Ωκεανού»

 Μικρό θεατρικό για 6-8 παιδιά

Ρόλοι:

  • Ο Ωκεανός (αφηγητής, σοφός και λυπημένος)

  • Το Πλαστικό Μπουκάλι (αντιπροσωπεύει τη ρύπανση)

  • Η Θαλάσσια Χελώνα

  • Το Ψαράκι

  • Το Παιδί 1 (ευαισθητοποιημένο)

  • Το Παιδί 2 (δεν καταλαβαίνει τον κίνδυνο)

  • Ο Ήλιος (μαρτυρά την αλλαγή του κλίματος)

  • Το Κοχύλι (μεταφέρει μηνύματα από τον βυθό)

[Σκηνή: Ένας πολύχρωμος βυθός. Ακούγονται ήχοι νερού και γαλήνια μουσική.]

Ωκεανός (προχωρά αργά μπροστά):
Εγώ είμαι ο Ωκεανός. Βαθύς, αρχαίος, γεμάτος ζωή... Μα τελευταία, κάτι αλλάζει. Πονάω...

(Μπαίνει το Πλαστικό Μπουκάλι, χαρούμενο αλλά αδιάφορο.)

Πλαστικό Μπουκάλι:
Ήρθα για να μείνω! Δεν χαλάω, δεν φεύγω! Και ποιος νοιάζεται για τα ψαράκια;

Χελώνα (σέρνεται αργά):
Εγώ! Πήγα να φάω μια μέδουσα και κατάπια... εσένα! Κόντεψα να πεθάνω...

Ψαράκι (τρέμει):
Το νερό δεν είναι πια καθαρό... φίλοι μου χάθηκαν από δίχτυα και σκουπίδια...

(Μπαίνουν τα Παιδιά. Το Παιδί 1 κρατά παγούρι και τσάντα ανακύκλωσης.)

Παιδί 1:
Ωκεανέ, σε ακούμε! Ήρθαμε να βοηθήσουμε!

Παιδί 2 (γελάει):
Έλα τώρα, υπερβολές! Ένα μπουκάλι τι κακό να κάνει;

Κοχύλι (με ηχώ):
Άκου, παιδί… το κάθε τι μετρά! Μια πράξη αγάπης αλλάζει τον κόσμο!

(Μπαίνει ο Ήλιος, λαμπερός αλλά σκυθρωπός.)

Ήλιος:
Καίω πιο πολύ… Ο πάγος λιώνει… Ο κύκλος αλλάζει… Ο Ωκεανός ζεσταίνεται…

Ωκεανός (λυπημένος):
Θέλω τα παιδιά κοντά μου… όχι τα σκουπίδια τους…

Παιδί 1 (δυναμικά):
Θα μιλήσουμε στα σχολεία, θα καθαρίσουμε τις ακτές, θα διαλέγουμε σωστά!

Παιδί 2 (σοβαρεύει):
Συγγνώμη, Ωκεανέ. Τώρα καταλαβαίνω…

Όλοι μαζί (σε κύκλο):

«Ο Ωκεανός είναι ζωή — τον φροντίζω, γιατί με φροντίζει κι αυτός!» 

[Αυλαία με ήχους της θάλασσας και γαλάζιο φως.]


Δράσεις για παιδιά:

                         1. Ζωγραφική & κατασκευές με θέμα τον ωκεανό

  • Δημιουργία θαλάσσιων σκηνών με χρώματα, κολλάζ, φυσικά υλικά ή ανακυκλώσιμα (π.χ. καπάκια, χαρτόνια).

  • Κατασκευή ψαριών, κοραλλιών, χελωνών ή φαλαινών από χαρτί, πηλό ή κουτιά.



  • 2. Παραμύθια & αφηγήσεις για τη ζωή στη θάλασσα

  • Ανάγνωση ή δημιουργία παραμυθιών με ήρωες από τον ωκεανό.

  • Π.χ. «Η μικρή γοργόνα που έσωσε τη θάλασσα» 


3. Μικρές συζητήσεις – μεγάλα νοήματα

  • Τι είναι οι ωκεανοί; Τι μας προσφέρουν;

  • Πώς επηρεάζονται από την ανθρώπινη δραστηριότητα;

  • Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;


4. Πείραμα “βρώμικη vs καθαρή θάλασσα”

  • Δείξτε στα παιδιά δύο λεκάνες: μια με καθαρό νερό και μια με σκουπίδια (π.χ. καπάκια, σακούλες).

  • Συζητήστε πώς αισθάνεται ένα ψάρι σε κάθε μία.


5. Παιχνίδια & κουίζ

  • Κρυπτόλεξα με λέξεις όπως: κοράλλι, δελφίνι, φάλαινα, πλαστικό, βυθός.

  • Κουίζ γνώσεων: “Ποιο ζώο είναι το πιο μεγάλο στον ωκεανό;”

  • Παιχνίδι ρόλων: “Γίνε ένας εξερευνητής του βυθού!”


6. Μικρές οικολογικές δεσμεύσεις

  • Κάθε παιδί γράφει ή ζωγραφίζει κάτι που μπορεί να κάνει για να προστατέψει τη θάλασσα. Π.χ. “Δεν πετάω σκουπίδια στην παραλία”, “Χρησιμοποιώ παγούρι αντί για πλαστικά μπουκάλια”.


7. Προβολή ντοκιμαντέρ ή μικρών βίντεο

  • Σύντομα παιδικά βίντεο για τους ωκεανούς (π.χ. από National Geographic Kids, BBC Earth Kids).

  • Ακολουθεί συζήτηση ή ζωγραφική εμπνευσμένη από το βίντεο.



8. Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου θαλάσσιο φίλο

Δραστηριότητα: Τα παιδιά ζωγραφίζουν το αγαπημένο τους πλάσμα της θάλασσας και γράφουν δίπλα το όνομά του και μία φράση (π.χ. «Η χελώνα χρειάζεται καθαρή παραλία!»).


9. Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω τον ωκεανό;

Δραστηριότητα: Δίνεται λίστα με καλές και κακές συνήθειες (π.χ. «Πετώ σκουπίδια στην παραλία», «Χρησιμοποιώ παγούρι»).
 Τα παιδιά βάζουν ✔️ στις καλές και ❌ στις κακές.


10. Γράφω μια μίνι ιστορία: “Η θάλασσα μου μίλησε...”

Δραστηριότητα: Δημιουργική γραφή. Τα παιδιά φαντάζονται ότι η θάλασσα τους μιλά και γράφουν ένα μικρό παραμύθι ή γράμμα προς τον άνθρωπο.


11. Κατασκευή: “Ένα ψάρι από ανακυκλώσιμα”

Δραστηριότητα:Να φτιάξουν ένα ψάρι χρησιμοποιώντας ρολό από χαρτί, χάρτινα πιάτα, καπάκια κ.λπ..



                                       Η Γιορτή του Πατέρα Η Γιορτή του Πατέρα είναι μια όμορφη ευκαιρία να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη και...